توصیف یزید بن معاویة بن صخر
یادگارِعُمر
درباره وبلاگ


حافظ سخن بگوی که بر صفحۀ جهان ------- این نقش ماند از قلمت یادگارِ عُمر ---------- خوش آمدید --- علی
نويسندگان
دو شنبه 13 آبان 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

توصیف یزید بن معاویة بن صَخر

در كتاب «الطّبقاتُ الكُبرى»
نوشتۀ «محمّد بن سعد بن مَنیع»
(متوفّی 230 ه.ق)
در جلد 5
در صفحۀ 49
چنین آمده
و این جملات در سال 63 ه.ق در مدینة گفته شده
و مربوط به «واقعۀ حَرّة» میباشد :

... «عبد الله بن حنظلة» ... و قال :
يا قوم
اتقوا الله وحده لا شريك له.
فو الله ما خرجنا على «يزيد»
حتى خفنا أن نرمي بالحجارة من السماء.
إن رجلا
ينكح الأمهات و البنات و الأخوات
و يشرب الخمر
و يدع الصلاة
و الله لو لم يكن معي أحد من الناس
لأبليت لله فيه بلاء حسنا.
فتواثب الناس يومئذ
يبايعون من كل النواحي ...

***

... «عبد الله بن حنظلة» ... و گفت :
اى قوم
از خداى يگانه كه شريكى ندارد بترسيد
و به خدا سوگند
ما بر «يزيد» خروج نكرديم
مگر آنكه ترسيديم به سبب اعمال او از آسمان بر ما سنگ ببارد.
يزيد چنان مردى است كه
با مادر و دختر و خواهر همبستر میـشود
و باده نوشى میـكند
و نماز گزاردن را رها كرده است.
و به خدا سوگند
اگر هيچ كس از مردم با من همراه نباشد
من خود به تنهايى در اين مورد در راه خدا قيام خواهم كرد
مردم از جا برجستند
و از هر سو براى بيعت هجوم آوردند ...

ترجمۀ کتاب «الطّبقات الکُبری»
مترجم «محمود مهدوی دامغانی»
ج 5
ص 186